Tags

11001535_1427995044159718_7418197861119001559_o

 


τη στήλη γράφει & επιμελείται 

η Λίλα Παπαπάσχου


Χθες βράδυ, η στήλη ARS & VITA βρέθηκε – εκ νέου – στο Κέντρο Τέχνης & Πολιτισμού BETON7 (…μας έχει γίνει αγαπημένη συνήθεια…) για την πρεμιέρα της παράστασης “KISKA”, δηλαδή μίας πολύ ιδιαίτερης σκηνικής σύνθεσης, την οποία παρουσιάζει η ομάδα CHAMELEON, σε σκηνοθεσία Ηλιάνας Μαυρομάτη.

iliana mavromatiH νεότατη και πολλά υποσχόμενη ηθοποιός, η οποία φέτος είναι υποψήφια για το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη, κάνει την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα με πολλές αξιώσεις, συντονίζοντας μία ομάδα ταλαντούχων καλλιτεχνών, που θέλησαν να καταπιαστούν με μία “περίεργη” υπόθεση βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα (…τα οποία συνέβησαν πρόσφατα στην χώρα μας πηγαίνοντας μας πολλούς αιώνες πίσω σε χρόνια σκοτεινά και δυσοίωνα…) και συνδημιουργώντας μία εμπνευσμένη παράσταση devised theater.

Οι περισσότεροι από εμάς (…τουλάχιστον έτσι θέλω να ελπίζω…) θυμόμαστε με αποτροπιασμό τον Μάιο του 2012, τότε που γίναμε μάρτυρες της απάνθρωπης κοινωνικοπολιτικής-μιντιακής κακομεταχείρισης ενός αριθμού γυναικών, ιερόδουλων, τοξικομανών, παράνομα εκδιδόμενων και απ’ ότι αποδείχθηκε στη συνέχεια οροθετικών, οι οποίες μετά από μία επιχείρηση σκούπα της ελληνικής αστυνομίας περισυλλέγησαν (…ως απορρίμματα…) και με συνοπτικές διαδικασίες κατηγορήθηκαν, ότι σκόπιμα μόλυναν με τον ιό του AIDS ευυπόληπτους πολίτες που εντελώς “φυσικά” και “δίκαια” έτυχε να απολαύσουν τις υπηρεσίες τους. Εντέλει, οι σύγχρονες Μάγισσες του Σάλεμ φυλακίστηκαν ως κοινοί εγκληματίες, αφού πρώτα διαπομπεύτηκαν κανονικότατα μέσω των Μ.Μ.Ε. που δεν δίστασαν να δημοσιοποιήσουν τις φωτογραφίες τους, με το πρόσχημα της προστασίας των υπόλοιπων “αθώων” πελατών τους.

Η ομάδα CHAMELEON, έχοντας ως άξονα τον προβληματισμό πάνω στον κοινωνικό και πολιτικό ρατσισμό που υφίσταται ένας “ανυπεράσπιστος” άνθρωπος και μετά από προσωπική έρευνα, συλλογή μαρτυριών και επιμέρους στοιχείων που αφορούσαν την εν λόγω υπόθεση, αλλά και μέσα από σκηνικούς αυτοσχεδιασμούς, δημιούργησε την “KISKA”, μία γυναίκα – σύμβολο των απανταχού βιασμένων (…μεταφορικά και στην κυριολεξία…) κακοποιημένων και βαθιά απαξιωμένων γυναικών. Μία νέα, όμορφη γυναίκα απ’ την Ρωσία, πρώην χορεύτρια, καταλήγει πόρνη και τοξικομανής πέφτοντας στην αιώνια παγίδα των ψεύτικων υποσχέσεων που της δίνει ένας άντρας, τον οποίο ερωτεύτηκε και αφελώς…εμπιστεύτηκε. Στον αντίποδα, μία άλλη γυναίκα, φαινομενικά ισχυρή, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εξουσίας (…από τα γενοφάσκια της…) καλείται να της αποσπάσει – τι άλλο; – την αλήθεια και μόνο την αλήθεια…καταλήγοντας στο τέλος κι εκείνη το ίδιο εκτεθειμένη και απροστάτευτη με το ίδιο της το θήραμα

Η σταθερά ανερχόμενη Ηλιάνα Μαυρομάτη σε συνεργασία με την πολυτάλαντη Φαίδρα Σούτου, που για μία ακόμη φορά βάζει την κινησιολογική της υπογραφή σε μία πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση (…η ίδια υπογράφει την κίνηση και στην “ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠ’ ΤΑ ΠΑΛΙΑ” στο θέατρο ΠΟΡΕΙΑ…) δεν εγκλώβισαν τις δύο γυναίκες σε κινήσεις προκάτ, αντίθετα τους προσέφεραν ένα ευρύτατο πεδίο επιλογών, δίνοντας τους τις σωστές κατευθύνσεις, ώστε να μπορέσουν να εκφραστούν τόσο υποκριτικά όσο και σωματικά. Οι δύο πρωταγωνίστριες αυτής της λυσσαλέας αναμέτρησης – οι εξαιρετικές Μαρία Γίτσα / Κίσκα & Κάλλι Μαυρομάτη / ανακρίτρια – μας εισήγαγαν σ’ έναν κόσμο που πρυτανεύει η λογική του παραλόγου, η οποία σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση των πολιτικών συμφέροντων της κλειστής κάστας των “ισχυρών”, λειτουργεί συχνά εις βάρος των ατομικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της αξιοπρέπειας και της διασφάλισης μίας δικαιοσύνης καθολικής και πραγματικά αδέκαστης. Οι δύο πρωταγωνίστριες αυτής της “αστικής τραγωδίας” με όπλο την ισχυρή πρόθεση τους ν’ αναδείξουν την ιστορία αυτής της ταλαιπωρημένης γυναίκας, όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά και πολύπλευρα, αφέθηκαν να παρασυρθούν απ’ την ίδια την ορμή των συναισθημάτων τους, καταφέρνοντας να γεμίσουν επάξια την σκηνή του BETON7, με την γνησιότητα των ερμηνειών τους.

10655335_1425764697716086_3487496132241424313_o

Στα συν της παράστασης συγκαταλέγονται επίσης, οι πολύ χαρακτηριστικές cameo εμφανίσεις των: Γιάννη Στάνκογλου, Ιωάννα Τζώρα, Γιώργου Καλόξυλου & Φάνη Ρεγκούκου, οι οποίοι έπαιξαν τον δικό τους σύντομο, αλλά πολύ καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτού του δράματος, μέσα από ένα κωμικοτραγικό video art, που επιμελήθηκε με άκρως σαρκαστική διάθεση ο Κώστας Αρβανίτης.

Η KISKA (…και κάθε κοπέλα που βρίσκεται στην θέση της…) δεν είναι απλά ένα εργαλείο ανακούφισης ξαναμμένων ανδρών, οι οποίοι κατά έναν περίεργο τρόπο δεν αντιμετωπίζονται ποτέ ως “θύτες” καθιστώντας τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης...ανύπαρκτο. Η κοπέλα απ’ την Ρωσία που κατέληξε έτσι όπως κατέληξε, ήταν κάποτε άνθρωπος με ονοματεπώνυμο – Νατάσα Στρουμπόφ στην προκειμένη περίπτωση – και είχε επιθυμίες, φιλοδοξίες και όνειρα για την ζωή της, όπως κάθε ελεύθερη, ανθρώπινη οντότητα. Νομίζω, ότι αυτό προσπάθησαν να μας πουν, με τον δικό τους καλλιτεχνικό τρόπο,  η Ηλιάνα Μαυρομάτη και η ομάδα CHAMELEON, με την ελπίδα ότι θα είμαστε κι εμείς ανοιχτοί, στο να επεξεργαστούμε ορισμένες ενοχλητικές αλήθειες, τις οποίες στο βάθος όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά κι ας παριστάνουμε με διαχρονική επιτυχία τους…ανήξερους…

10629448_1425764741049415_2127448723612511083_o

Θα ήθελα να ολοκληρώσω το σημερινό αφιέρωμα στην παράσταση “KISKA”, η οποία παρουσιάζεται στο BETON7 κάθε Δευτέρα & Τρίτη, στις 9 το βράδυ (…έως και τις 24 Μαρτίου…) εκφράζοντας τον ειλικρινή θαυμασμό μου προς όλους  ανεξαιρέτως τους συντελεστές,  κυρίως γιατί δεν δίστασαν να στηλιτεύσουν κάποια “κακώς κείμενα”, απέναντι στα οποία εκπαιδευτήκαμε να εθελοτυφλούμε…και κατ’ επέκταση να αδιαφορούμε…


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ_KISKA