Tags

 

MAIRI NANOU 1


τη στήλη γράφει & επιμελείται 

η Λίλα Παπαπάσχου


Η στήλη ARS & VITA ευτυχώς πρόλαβε να ζήσει μία επεισοδιακή “ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ” (…μαζί με την Φένια Αποστόλου με την οποία συναντηθήκαμε στο θέατρο τυχαία μεν, μοιραία δε και την ευχαριστώ θερμά για τις σκέψεις που μοιράστηκε μαζί μου σχετικά με την παράσταση, αλλά και για την πάντα ευχάριστη παρέα της…) έτσι όπως την συνέλαβε, την κατέγραψε, την σκηνοθέτησε και την παρουσίασε η βραβευμένη συγγραφέας Λεία Βιτάλη στα πλαίσια του Φεστιβαλ “Έξι Εγκλήματα ζητούν Συγγραφέα…”, στο θέατρο Αγγέλων Βήμα.

10847439_420179178146386_6686820269700520277_o

Την Τρίτη 17 Μαρτίου 2015, η πορεία μίας ξέφρενης νύχτας, που εκτυλίσσεται ραγδαία με φόντο ένα παρακμιακό ταβερνείο της Εθνικής, απ’ αυτά που μοιάζουν να περιφρονούν – για να μην πω περιγελούν – την όποια αισθητική, λογική και ευαισθησία μας, έφτασε αισίως στο τέλος της, αφήνοντας ανεξίτηλα τα σημάδια της, σε όσουν είχαν την ευκαιρία να την παρακολουθήσουν.

Έχοντας στην διάθεση της μία έμπειρη, χαμαιλεοντική ηθοποιό, όπως είναι η κυρία Μαίρη Νάνου με την οποία έχουν ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν (Ένατος Γάμος), η Λεία Βιτάλη ανέδειξε με σκληρό, άμεσο και ιδιόμορφα ρεαλιστικό τρόπο, ένα τεράστιο κοινωνικοπολιτικό ζήτημα, εξαιρετικά επίκαιρο και απ’ ότι δείχνουν τα ιστορικά, αλλά και πιο πρόσφατα γεγονότα, διαχρονικά δυσεπίλυτο. Ένας σχετικά νέος άντρας ελαφρώς – ή μήπως σοβαρά; – διαταραγμένος, που ως παιδί στερήθηκε το χάδι και την στοργή της μητέρας του, η οποία κλήθηκε να τον μεγαλώσει μόνη της (…ο πατέρας απεικονίζεται σχηματικά σαν crash dummy…) σε μία χώρα με αυστηρούς κώδικες ηθικής και συμπεριφοράς (…διόλου τυχαία η επιλογή της Γερμανίας…) βρίσκει καταφύγιο στην επίφοβη προστασία των παιδιών με τα γυμνασμένα σώματα και τα “αγύμναστα μυαλά” (…δεν κατονομάζονται ποτέ μέσα στο έργο, αλλά ο νοών νοείτω…). Ο οργισμένος τριαντάρης προσπαθώντας να είναι correct, σε έναν κόσμο που όλα του φαίνονται λάθος, μεταλλάσσεται σταδιακά σε μία άβουλη μηχανή παραγωγής βίας, ανήμπορος να επιβληθεί στον εαυτό του και να κατευνάσει τον θυμό του. Μία κατατρεγμένη κοπέλα – απ’ τις πολλές μετανάστριες που καταλήγουν στην χώρα μας μέσα από μία σειρά απίστευτων συγκυριών – λειτουργεί ως καταλύτης, προκειμένου να βγουν στην επιφάνεια τα τραυματικά παιδικά βιώματα, τα καταπιεσμένα πάθη, τα ματαιωμένα όνειρα και πολλά ακόμα…αρκούντως αποτρόπαια…και μη αναστρέψιμα…τα οποία στοιχειώνουν το παρόν των ηρώων, προδικάζοντας και το μέλλον τους.

Με την κυρία Νάνου στο επίκεντρο (… στην περίπτωση της γνωστής ηθοποιού η προσφώνηση “κυρία” δεν αποτελεί τυπική ευγένεια, αλλά αδιαφιλονίκητη κυριολεξία…) να ερμηνεύει μοναδικά μία πρώην μετανάστρια, αυτοδημιούργητη, κυνική και “ψημένη” στη ζωή και τους ηθοποιούς Βασίλη Μπατσακούτσα και Ντομένικα Ρέγκου, να υποδύονται εξίσου αποτελεσματικά τον “προβληματικό” γιο και τη νυν μετανάστρια-εισβολέα αντίστοιχα, η σκηνή του θεάτρου Αγγέλων Βήμα απέκτησε το απαραίτητο νουάρ ύφος που απαιτούσε το προαναφερόμενο θεατρικό Φεστιβάλ, μεταφέροντας το κοινό στην σκοτεινή πλευρά μίας πόλης…μίας χώρας…που ποτέ δεν κοιμάται…αλλά παράλληλα δεν λέει και να ξυπνήσει….

10922457_411151499049154_2184671011387998338_n

Η παράσταση διανθίστηκε με αρκετά μουσικοχορευτικά ενσταντανέ τύπου σκυλάδικο, πολύ εύστοχα ενσωματωμένα στην δράση και εκτελεσμένα live με τη συμβολή του Χάρη Σταυρακάκη, ο οποίος υπογράμμισε με το ακορντεόν του, την πραγματικά συγκλονιστική απόδοση τους απ’ την Ντομένικα Ρέγκου. Η χαρισματική ηθοποιός (..και τραγουδίστρια…) ήταν τόσο πειστική ως μία αλλοδαπή, απεγνωσμένη για δουλειά, η οποία αναγκάζεται άθελα της να φτάσει στα άκρα, προκειμένου να επιβιώσει, που νομίζαμε όλοι πως είναι όντως ξένη, ενώ όπως μας επιβεβαίωσε η ίδια μετά το τέλος της παράστασης, είναι 100% Ελληνίδα. Ο Βασίλης Μπατσακούτσας (…παλιός και αγαπημένος γνώριμος απ’ τα χρόνια της Δραματικής Σχολής…) αποτύπωσε με ασίγαστο πάθος και έναν επιτηδευμένα ζωώδη ερωτισμό (…βλέπε Στάνλευ Κοβάλσκι…) έναν άνθρωπο που διψάει για επιβεβαίωση και αγάπη, αναζητώντας απεγνωσμένα – στα πιο επικίνδυνα μέρη – την θέση του στην κοινωνία, η οποία εντέλει του δείχνει το πιο σκληρό και απάνθρωπο πρόσωπο της, καθρεφτίζοντας επί της ουσίας το δικό του.  Τέλος, η μεταμόρφωση της κυρίας Νάνου, από αδίστακτη ιδιοκτήτρια ταβέρνας – ξενυχτάδικου της Εθνικής, σε μάνα που σπαράσσεται απ’ την οδύνη της απώλειας του παιδιού της, καταδιωκόμενη απ’ τις προσωπικές της Ερινύες, ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή και επιβεβαίωσε για πολλοστή φορά το εύρος της ερμηνευτικής της γκάμας, αλλά και της σπάνιας ποιότητας που διαθέτει ως καλλιτέχνης (…και ως άνθρωπος…).

11034301_433123320185305_862816404079370226_n

Ευχόμαστε (…ολόψυχα…) η παράσταση “ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ”, που βασίζεται στο ομώνυμο έργο της Λείας Βιτάλη και παράλληλα φέρει την σκηνοθετική της υπογραφή, να καταφέρει να “γράψει” περισσότερα χιλιόμετρα στην σκηνή, γιατί έχω την αίσθηση, ότι υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω, που έχει ανάγκη να κατανοήσει τις βαθύτερες αιτίες που οδηγούν στο φαινόμενο του ρατσισμού…που με τη σειρά του οδηγεί στην τυφλή βία και πάει λέγοντας…γιατί όσο κι αν εθελοτυφλούμε…όλες ανεξαιρέτως…κυοφορούνται και ενυπάρχουν μέσα μας…


“ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ” της Λείας Βιτάλη

Σκηνοθεσία: ΛΕΙΑ ΒΙΤΑΛΗ
Σκηνικά-Κοστούμια: ΤΟΛΗΣ ΤΑΤΟΛΑΣ
Φωτισμοί: ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ ΤΑΜΙΩΛΑΚΗ
Βίντεο: ΝΙΚΟΛΑΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΓΚΕΣΚΕΡ
Βοηθός σκηνοθέτη: ΤΙΝΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΣΟΥ
Ερμηνεύουν:
ΜΑΙΡΗ ΝΑΝΟΥ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΤΣΑΚΟΥΤΣΑΣ, ΝΤΟΜΕΝΙΚΑ ΡΕΓΚΟΥ
Τραγουδά ζωντανά η Ντομένικα Ρέγ κου και παίζει ακορντεόν στη σκηνή ο Χάρης Σταυρακάκης.
Καλλιτεχνική Διεύθυνση παράστασης : ΝΙΚΟΛΑΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΓΚΕΣΚΕΡ

11080761_10204580075155231_2154282353993691532_o

Οι τρεις πρωταγωνιστές της παράστασης “ΝΥΧΤΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ” (από αριστερά και δεξιόστροφα: Μαίρη Νάνου, Ντομένικα Ρέγκου & Βασίλης Μπατσακούτσας) με την Λίλα Παπαπάσχου

10841857_10204590879585335_2148768183250194504_o

Από αριστερά και δεξιόστροφα: Τίνα Βαρβαρέσσου, Λεία Βιτάλη, Μαίρη Νάνου, Φένια Αποστόλου, Ντομένικα Ρέγκου, Λίλα Παπαπάσχου & ο Βασίλης Μπατσακούτσας