Tags

11171520_10152954586914209_1187455830_o


γράφει & επιμελείται

η Λίλα Παπαπάσχου


Εντελώς συγκυριακά και τις δύο φορές που η στήλη ARS & VITA βρέθηκε – πρόσφατα τουλάχιστον – στο Θέατρο “ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ”, ήταν για να παρακολουθήσει δουλειά της πολυτάλαντης Φένιας Αποστόλου. 

DIMITRIS FOINITSIS

Στην παράσταση “Ο ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ” (Στρίντμπεργκ) είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τις σκηνοθετικές της ικανότητες (…είναι ομολογουμένως πάρα πολλές…) ενώ χθες το βράδυ κατάφερε να μας κερδίσει και ως ηθοποιός, ερμηνεύοντας υποδειγματικά την BELLΕΛΕΝ, την ταλαιπωρημένη και άκρως παρεξηγημένη ηρωίδα του ομώνυμου (…εξαιρετικά καλογραμμένου…) έργου του Δημήτρη Φοινίτση, που εμφανίζεται ολοένα και πιο τολμηρός, έχοντας ωστόσο δικαιωθεί για τις έως τώρα επιλογές του, κερδίζοντας το κοινό και αναγκάζοντας όλους τους άλλους (…μέσα σ’ αυτούς και οι απανταχού κριτικοί…) να υποκλιθούν στις πολλαπλές του…ποιότητες…

Η διάσημη και πολυτραγουδισμένη καλλονή – κόρη του Διός  ή/και του Τυνδάρεως; – που για χάρη της ξέσπασε ένας από τους πιο πολυσυζητημένους πολέμους στην ιστορία της ανθρωπότητας (…γιατί μπορεί τα ιστορικά γεγονότα να διαψεύδουν το μύθο της αλλά κακά τα ψέματα, χωρίς εκείνη τι θα ήταν ο Τρωικός Πόλεμος, παρά ένας ακόμα επεκτατικός πόλεμος…)  προσγειώνεται στο ανώμαλο σήμερα και συγκεκριμένα σε κάποιο υπόγειο καταγώγιο μίας βόρειας χώρας (…ονόματα δεν λέμε, πατρίδες δεν θίγουμε…). Έχοντας χάσει οριστικά και αμετάκλητα τον αγαπημένο της σύντροφο Πάρη, προσφέρει το κορμί της (…προσπαθώντας μάταια να διαφυλάξει την ψυχή της…) βορά στα αδηφάγα βλέμματα ανώνυμων”ξεπλυμάτων”, όπως η ίδια τους αποκαλεί προς τέρψη δική μας.

Δεν θα προσπαθήσω να σας το παίξω αντικειμενική, γιατί εδώ και αρκετό καιρό είμαι (…και το παινεύομαι…) δηλωμένη – και ορκισμένη – φαν της Φένιας Αποστόλου, την οποία και παρακολουθώ ανελλιπώς, ειδικά από τον περίφημο ΠΕΛΕΚΑΝΟ της και μετά, χωρίς να με έχει απογοητεύσει ποτέ και σε καμία περίπτωση (…CHAIR’ S TRAGEDY, OTHERSIDE…κλπ…). Χθες όμως συνειδητοποίησα για πρώτη φορά, παρακολουθώντας την επί σκηνής σε μία ολοκληρωμένη ερμηνεία με υψηλό βαθμό δισκολίας (…την οποία χορογράφησε και επιμελήθηκε κινησιολογικά η ίδια…) ότι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει – επί και εκτός σκηνής –  είναι η παντελής έλλειψη δηθενιάς που την χαρακτηρίζει, η οποία αντικατοπτρίστηκε με “μαγικό” τρόπο στην υπέροχη και τόσο – μα τόσο – αληθινή της ερμηνεία, ως η ξεπεσμένη εκδοχή μίας από τις χαρακτηριστικότερες εκπροσώπους της απόλυτης γυναικείας ομορφιάς, τουτέστιν της Ωραίας Ελένης. 

fenia_apostoloy_1

Η BELLΕΛΕΝ του Δημήτρη Φοινίτση βρήκε την τέλεια ενσάρκωση της στο εκφραστικότατο πρόσωπο και το καλογυμνασμένο σώμα της Φένιας Αποστόλου, που υπερασπίστηκε απ’ την αρχή έως το τέλος με αμείωτο ψυχικό σθένος και την αντίστοιχη δύναμη, έναν πολύ απαιτητικό ρόλο, που εάν δεν παρουσιαζόταν με αυτόν ακριβώς τον τρόπο, θα μπορούσε να καταλήξει μία χοντροκομμένη και χωρίς νόημα καρικατούρα, που αντί να εξυμνεί, υπονομεύει το γυναικείο φύλο. Πως να μην χαρακτηρίσω εξωφρενικά δύσκολο τον μονόλογο μίας μετανάστριας, που χορεύει Pole Dance, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να μοιραστεί τον πόνο της με ανθρώπους εντελώς αδαείς σχετικά με την πραγματική ιστορία και το αέναο δράμα της κι όλα αυτά μιλώντας κάτι μεταξύ σπαστών αγγλικών και σπασμένων ελληνικών (…πολύ έξυπνο σκηνοθετικό εύρημα η προφορά και εκφορά του λόγου σε όλες τις γλώσσες…).

Αβίαστο γέλιο, συγκίνηση, νοσταλγία, έρωτας, ανιδιοτελής αγάπη, διαχρονικότητα, προδοσία, ξεπεσμός, ξεπούλημα, θεσπέσια μουσική (…μπράβο στην Νατάσα Λιτσαρδοπούλου που την επιμελήθηκε…) διάχυτη ατμόσφαιρα παρακμιακού καμπαρέ και το ωραιότερο ερωτικό γράμμα που γράφτηκε ποτέ (…μακράν η καλύτερη σκηνή της παράστασης…). Η BELLΕΛΕΝ του νέου ηλικιακά, αλλά ήδη έμπειρου και καταξιωμένου στο χώρο Δημήτρη Φοινίτση, ο οποίος εκτός από το κείμενο υπογράφει και την εμπνευσμένη σκηνοθεσία της παράστασης, τα είχε όλα και σε μεγάλες ποσότητες, αρμονικά δεμένα μεταξύ τους και ενσαρκωμένα απ΄την μοναδική (…και σίγουρα ανεπανάληπτη…) Φένια Αποστόλου με τρόπο σπαρακτικά κωμικοτραγικό. Μέσα από την καταιγιστική διήγηση των δεινών της, η πιο διάσημη femme fatale όλων των εποχών, στηλιτεύει την εικόνα της σημερινής Ελλάδας, που όμοια με την ίδια πουλάει τα ιερά της και τα όσια έναντι ενός πινακίου φακής (…ενίοτε και για πολύ λιγότερα…).

Στα συν της παράστασης, συμπεριλαμβάνονται επίσης οι ευφυέστατοι υπέρτιτλοι στα ελληνικά, που μετέφραζαν ελεύθερα (…έως και ασύδοτα ορισμένες φορές…) τα παραπονεμένα λόγια που ξεπηδούσαν με ταχύτητα πολυβόλου, από το υπερδραστήριο στόμα της πρωταγωνίστριας αυτού του σύγχρονου δράματος, που μας έκανε να αναθεωρήσουμε όσα διδαχτήκαμε στο σχολείο (…κάποιοι από εμάς και στις Δραματικές Σχολές…) για το μύθο της γυναίκας που έμελλε να αποβεί μοιραία για την Σπάρτη, την Τροία, τον Μενέλαο, τον Πάρη…τον εαυτό της…

Προγραμματίστε όσο το δυνατόν πιο σύντομα μία βόλτα προς το Μεταξουργείο (…προλαβαίνετε δεν προλαβαίνετε….) και το Θέατρο Από Μηχανής, για να ακούσετε (…βιώσετε μάλλον…) από πρώτο χέρι την ιστορία της Ωραίας Ελένης/BELLΕΛΕΝ, έτσι όπως δεν σας την έχουν διηγηθεί ποτέ. Δια χειρός Δημήτρη Φοινίτση και δια στόματος, σώματος & ψυχής της Φένιας Αποστόλου είναι απείρως πιο ενδιαφέρουσα, πιο αστεία και σίγουρα πιο ουσιαστική. Την ερχόμενη Δευτέρα και Τρίτη στις 10 το βράδυ, έχετε ραντεβού με έναν μύθο, μην τον στήσετε…δεν είναι πρέπον…

11270340_10204985033998949_1408620583965178908_o


Συντελεστές
Κείμενο – σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης
Σκηνικά – κοστούμια: Νίκος Αναγνωστόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Νατάσα Λιτσαρδοπούλου
Ερμηνεία – χορογραφία: Φένια Αποστόλου

Εισιτήρια
Γενική Είσοδος: 12€ / Ατέλεια: 5€
Πληροφορίες εκδήλωσης
Παραστάσεις: Δευτέρα – Τρίτη 22:00
Διάρκεια: 60 λεπτά
Από Μηχανής θέατρο
Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 5231131