Tags

12342761_1522009631424925_3968708024261475608_n


γράφει & επιμελείται

η Λίλα Παπαπάσχου

1597078_10202036653051268_935577348_o


Φέτος τα Χριστούγεννα διάλεξα το “δύσκολο” δρόμο. Μετά από το πατροπαράδοτο οικογενειακό γεύμα πήρα το δικό μου “Θωμά” από το χέρι (…ή μήπως με πήρε εκείνος;…) και πήγαμε στο θέατρο Επί Κολωνώ για να γνωρίσουμε από κοντά την περιβόητη Αθηνά Χατζηεσμέρ, που χάρη σε μια ικανότατη παρέα αξιόλογων καλλιτεχνών ζει, πεθαίνει και αναγεννιέται από τις στάχτες μίας κατακρεουργημένης ιστορίας, στην σκηνή του Black Box και πλέον μέσα στην ψυχή (…και τη συλλογική μας μνήμη…).

Τι σπρώχνει ένα νέο, παθιασμένο, σκεπτόμενο, ερωτευμένο κορίτσι, ετών 17, που ζει στα Προσφυγικά του Ταύρου, να αψηφήσει την ίδια τη ζωή που τόσο λατρεύει, ποθεί να απολαύσει μέχρι το μεδούλι και σίγουρα τιμά περισσότερο από οποιονδήποτε ενήλικα; Το όραμα της ελευθερίας, μίας ελευθερίας οικουμενικής και πανανθρώπινης. Το όραμα μίας κοινωνίας αταξικής, δημοκρατικής και δίκαιης. Το όραμα μίας ζωής που να αξίζει να αποκαλείται έτσι. Το ίδιο της το αίμα. Κι εκείνη η ροδιά…

12370906_1676266385924875_6455228956853455369_o

Η Ηλιάνα Μαυρομάτη ως Αθηνά Χατζηεσμέρ…

Κακά τα ψέματα! Μπορεί ο αγώνας των Ελλήνων ενάντια στη Γερμανική Κατοχή να ήταν Εθνικοαπελευθερωτικός, αλλά σίγουρα είχε και τα χαρακτηριστικά μίας ταξικής εξέγερσης, όπως κάθε “αγώνας” που έγινε για να απαλλαγεί ο κάθε λαός από ημέτερα και ξένα δεσμά. Και ναι. Δεν πολέμησαν όλοι. Όχι με την ίδια θέρμη και αυτοθυσία τουλάχιστον. Όπως δεν ήταν όλοι στο Πολυτεχνείο (…έχω βαρεθεί να ακούω μπαρούφες από γιαλαντζί αντιστασιακούς όλων των κομματικών αποχρώσεων…). Κι αυτά τα παραδέχεται ένας άνθρωπος που ουδέποτε υπήρξε “κομματικοποιημένος” (…πολιτικοποιημένη προσπαθώ να είμαι πάντα…) και σε καμία περίπτωση δεν αναγάγει σε “αγίους” τους κομμουνιστές που σαφώς έχουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης για λάθη, υπερβολές και πιθανούς αναχρονισμούς. Όμως κάποια στιγμή θα πρέπει να ειπωθούν τα πράγματα με το όνομα τους…

“Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17”…αυτό είναι το όνομα που επέλεξαν οι ταλαντούχοι καλλιτέχνες, για να μιλήσουν έξω από τα δόντια για μία από τις πιο μελανές σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας, πολλά κεφάλαια της οποίας γράφτηκαν δυστυχώς και στη χώρα μας (…τη  γεωγραφικά καταδικασμένη να αποτελεί στρατηγικό στόχο…).  Η Θαλασσιά Αντωνοπούλου υπογράφει το εξαιρετικό θεατρικό κείμενο (…τα ιστορικά στοιχεία έχουν αντληθεί από το βιβλίο του πρώην Δημάρχου Ταύρου Δημήτρη Σούτου, με τίτλο “Η συμβολή των Ταυριωτών στον Εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα του 1940-1945…) εξιστορώντας μας μία ζωή τόσο πλούσια σε εμπειρίες που ούτε σε 1.017 χρόνια δεν προλαβαίνει να ζήσει κανείς υπό φυσιολογικές συνθήκες, ο Σάββας Στρούμπος  ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια της εντυπωσιακά “καλοκουρδισμένης” παράστασης και τέλος η Ηλιάνα Μαυρομάτη, ο Ισίδωρος Πάτερος και η Φαίδρα Σούτου (..η οποία επιμελήθηκε και την κίνηση…) συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, μεταφέροντας μας στην “τελευταία κατοικία” μίας αληθινής επαναστάτριας, με πολλές αιτίες κι άλλες τόσες αφορμές…

athina xatziesmer

Αθηνά Χατζηεσμέρ…μία παράσταση ύμνος στην αδούλωτη (εφηβική) ψυχή…

Πέρα όμως από το οποιοδήποτε ιστορικό, κοινωνικοπολιτικό και στενά κομματικό πλαίσιο η παράσταση “Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών17” αποτελεί ένα καλαίσθητο και απόλυτα σύγχρονο θέαμα, που μας γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον του ελληνικού θεάτρου, με την Ηλιάνα Μαυρομάτη πιο ώριμη υποκριτικά από πότε και απόλυτα ικανή να πάρει επάνω της το βάρος ενός τόσο δύσκολου και απαιτητικού – σωματικά και φωνητικά – μονολόγου, τον οποίο κορύφωσε με τρόπο “αιματηρά” συγκινητικό (…το λαλίστατο αίμα της διαπέρασε και τις δικές μας φλέβες…). Η αιθέρια μορφή της εκφραστικής ηθοποιού αποτελεί την τέλεια αντίθεση σε σχέση με τη βαναυσότητα ενός “κατακτητή” που συνθλίβει κάτω από την μπότα του οτιδήποτε ωραίο και αληθινό, προς χάριν του επεκτατισμού και του κέρδους.

Μαζί της στην σκηνή, από την αρχή έως το τέλος της, ο αισθαντικός, γεμάτος τρυφερότητα και ικανότατος μουσικός και ερμηνευτής Ισίδωρος Πάτερος, που με τη θεσπέσια φωνή του γλύκανε την”προδοσία” που οδήγησε την Αθηνά Χατζηεσμέρ στο εκτελεστικό απόσπασμα ως άλλη μία παράπλευρη απώλεια ενός ακόμα παράλογου πολέμου, αν και η ίδια μάλλον θα θεωρούσε το θάνατο της “αναγκαίο κακό” ή…”καλό”… Όταν πεθαίνεις για τα πιστεύω σου, πόσο άδικο μπορεί να είναι τελικά;

10259310_1527753207517234_1469163713925553345_o.jpg

Ηλιάνα Μαυρομάτη και Ισίδωρος Πάτερος…μαζί έως το τέλος…

Γνωρίζω καλά πως οι γιορτινές μέρες προστάζουν να είμαστε όσο το δυνατόν πιο ανέμελοι και απροβλημάτιστοι, αλλά οι καιροί απ΄την άλλη μας επιβάλλουν ακριβώς το αντίθετο. Η ιστορία της Αθηνάς, όσο τραγική κι αν φαίνεται κρύβει απίστευτη δύναμη και  άλλο τόσο νεανικό “φως”, απολύτως απαραίτητο για να φωτίσει και τη δική μας “σκοτεινή” σελίδα που πρέπει οπωσδήποτε να την ξαναγράψουμε πριν γίνει κι εκείνη…ολόκληρο κεφάλαιο…

athina-xatziesmer-etwn-17.w_l

…ένα “τέλος”…σαν καινούργια αρχή…


  Κείμενο:   Θαλασσιά Αντωνοπούλου

  Σκηνοθεσία:   Φαίδρα Σούτου, Ηλιάνα Μαυρομάτη,  Ισίδωρος Πάτερος

   Δραματουργική επεξεργασία:   η ομάδα

   ΠρωτότυπηΜουσική:   Ισίδωρος Πάτερος

   Επιμέλεια Κίνησης:   Φαίδρα Σούτου

   Κοστούμια:   Λένα Καφαντάρη

   Φωτισμοί:   Δημήτρης Σταμάτης

   Φωτογραφίες:   Μυρτώ Κουτούλια

    Τρέιλερ:   Σήφης Στάμου

    Ερμηνεύουν:  Ηλιάνα Μαυρομάτη &  Ισίδωρος Πάτερος

Πρώτη παράσταση:   Σάββατο 14  Νοεμβρίου 2015

Τελευταία παράσταση:   Κυριακή 17  Ιανουαρίου 2016

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:       

Παρασκευή στις 8:15 μμ

Σάββατο στις 7:00 μμ & στις 9:30 μμ

Κυριακή στις 7:00 μμ

Τιμές εισιτηρίων :   Γενική είσοδος: 12,00€

κάθε Σάββατο απόγευμα: 8,00€

Διάρκεια:   80’

 Θέατρο “Επί Κολωνώ:   Σκηνή BlackBox

12031580_1502409616718260_7687190822968771423_o

 

Advertisements