Tags

TARTOUFOS ENARXI 2.jpg

“χοίριστος ο πολυέλαιος”…


γράφει & επιμελείται

η Λίλα Παπαπάσχου

1040852_10203644886296094_6322735286527871990_o


Τετάρτη βράδυ και στο Θέατρο Κιβωτός γίνεται το αδιαχώρητο. Λογικό, σκέφτομαι. Με τέτοιο all star cast και το Μολιέρο ως εγγύηση, αυτό έλειπε να μη συνέρρεε το κοινό να θαυμάσει – ή να επικρίνει αντίστοιχα – μερικούς από τους πιο αγαπημένους και δημοφιλείς ηθοποιούς του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, στη δική τους απόπειρα να αποδώσουν το πασίγνωστο και πολυανεβασμένο έργο του Γάλλου ποιητή (…γιατί αυτό είναι στην ουσία ο Μολιέρος…) “ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ ή ΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ” (…γαλλιστί TARTUFFE ou L’Imposteur…) σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα.

TARTOUFOS OLOI

Μία θεατρική “τιτανομαχία”…

Στην παράσταση που σκηνοθέτησαν ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας ακόμη και η σχεδόν ακριβής μετάφραση του τίτλου του έργου στα ελληνικά (…γιατί εδώ οι απατεώνες είναι πολλοί…) είναι παραπλανητική, γιατί επί της ουσίας αποτελεί ίσως το μόνο στοιχείο που παραμένει “κλασικό”, σε μία καθ’όλα “αιρετική” σκηνική σύνθεση που με αφορμή το εμβληματικό έργο του Μολιέρου  θέλει να μας κατα(ανα)δείξει κάτι άλλο, πολύ πιο βαθύ, διαχρονικό και σίγουρα επίκαιρο. Την άρρηκτη σχέση της πολιτικής εξουσίας με τη θρησκεία, καθώς και την αδυναμία του ανθρώπου να συγχωρέσει επί της ουσίας το συνάνθρωπό του και κατ’επέκταση τον εαυτό του…

TARTOUFOS GENIKO 3

Ο “ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ” στη Χώρα των Θαυμάτων…

Ο Αιμίλιος Χειλάκης, υποδυόμενος ο ίδιος το ρόλο του ψευτοθρησκεύομενου μικροαπατεώνα που αυτοσυστήνεται ως ηθικοφύλακας, κηρύσσοντας τη σωτηρία της ψυχής, όταν ο ίδιος κατατρώγεται από τις επιθυμίες της σάρκας και την απληστία του, ανέθεσε στον Άλκη Κούρκουλο τον απαιτητικό ρόλο του στιβαρού, αξιοπρεπή και συνάμα ευκολόπιστου Οργκόν, που πέφτει θύμα της κάλπικης πίστης ενός αδίστακτου αριβίστα, που επικαλείται τα “ιερά και τα όσια” για να συγκαλύψει τη φαυλότητα του (…κάτι μου θυμίζει αυτό…). Γύρω τους περιστρέφεται ένα πολύχρωμο γαϊτάνακι χαρακτήρων, συμπεριφορών και διαφορετικών σκοπιμοτήτων, το οποίο απεικονίστηκε γλαφυρότατα, μέσα από την επιτηδευμένα στυλιζαρισμένη κίνηση που επιμελήθηκε ο Θεμιστοκλής Παυλής (…οι ηθοποιοί κινούνταν συνεχώς στα όρια της καρικατούρας… ).

TARTOUFOS GENIKO

Στη συγκεκριμένη σκακιέρα…όλοι είναι πιόνια…

Μέσα στο εντυπωσιακότατο, φουτουριστικά ονειρικό, υπαινικτικά αποκριάτικο σκηνικό, που φιλοτέχνησε ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης, για να καθρεφτίσει τους ήρωες του έργου (…αλλά και τους θεατές που μάλλον τους “ομοιάζουν”…) παρακολουθήσαμε μερικούς από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών, να συναντούν επί σκηνής “μυθικές” μορφές της υποκριτικής, όπως είναι η μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου Ράνια Οικονομίδου, που υποδύθηκε με επιτυχία την εξίσου παραπλανημένη με το γιο της μητέρα του Οργκόν, κα. Περνέλ. Για μία ακόμη φορά η γνωστή ηθοποιός κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αποδεικνύοντας πως η θέση ενός/μίας ηθοποιού είναι πάνω στο σανίδι. Και κάπως έτσι ο “πανδαμάτωρ” χρόνος βρίσκει το δάσκαλο του…

TARTOUFOS OIKONOMIDOU

Η Ράνια Οικονομίδου ως δισυπόστατη μητρική φιγούρα…

Σαγηνευτικά όμορφη και εκρηκτικά ερωτική η Ελμίρα της Αθηνάς Μαξίμου, κατάφερε να τυλίξει στα δίχτυα της σκοτεινής γοητείας της το διπρόσωπο Ταρτούφο (…και εμάς…) χρησιμοποιώντας στην ουσία τα δικά του τεχνάσματα, που όπως ήταν αναμενόμενο αποδείχτηκαν αποτελεσματικότατα. Με κίνηση αιλουροειδούς και απαράμιλλο προσωπικό στιλ, η γνωστή ηθοποιός (…και προσωπική μου αγαπημένη…) περπατούσε αγέρωχη στη σκηνή μαγεύοντας τα πλήθη, όπως μόνο μία γυναίκα/καλλιτέχνης με δυναμισμό και αυτοπεποίθηση δύναται να πράξει.  

TARTOUFOS MAXIMOY 2

Η Αθηνά Μαξίμου…και το είδωλο της η Ελμίρα…

Η Φραγκίσκη Μουστάκη ως η νεαρή κόρη του αυταρχικού Οργκόν, Μαριάνα, ήταν ανάλαφρη και χαριτωμένη, με τη σωστή δόση αφέλειας. Στην πορεία αφέθηκε με χάρη να γίνει το “μήλον της Έριδος” ανάμεσα στο Βαλέριο και τον Ταρτούφο, οι οποίοι διεκδίκησαν τη χείρα της, από έρωτα και από συμφέρον αντίστοιχα. Σαρωτική, κυνική, καυστική και αβίαστα αστεία η Ντορίν της ταλαντούχας Γιάννας Παπαγεωργίου, μας οδήγησε με τη γεμάτη χρήσιμες πληροφορίες φλυαρία της, στα άδυτα μίας δυσλειτουργικής(;) οικογένειας που κρύβει πίσω από τη χρυσή μάσκα της comme il faut ευγενικής καταγωγής της, μία καθαρά νεοπλουτίστικη νοοτροπία, αρεσκόμενη στο να επικαλείται τους τύπους και τους νόμους, μα όχι και να τους εφαρμόζει.  

Στο ρόλο του Δάμη, μοναχογιού του Οργκόν και εντέλει πρόθυμου συνεργού της μητριάς του Ελμίρας στην πλεκτάνη κατά του θρασύτατου ερωτύλου – εισβολέα στο “τίμιο” σπίτι τους, ο νεαρός ηθοποιός Αλέξανδρος Βάρθης ήταν συνεπέστατος, κερδίζοντας επάξια τη συμπάθεια του κοινού με την πηγαία και ενθουσιώδη ερμηνεία του. Το ίδιο ισχύει και για τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Άγγελο Μπούρα που υποδυόμενος τον ευσυνείδητο Κλεάνθη, κουνιάδο του Οργκόν, αποτέλεσε μία όαση γνησιότητας, μέσα σ’ αυτόν τον ορυμαγδό του ψεύδους και της υποκρισίας, κερδίζοντας με τον ισορροπημένα δραματικό μονόλογό του τις εντυπώσεις, αλλά και το θαυμασμό μας. Καθοριστική στάθηκε, στην εξέλιξη αυτού του μεγαλοαστικού δράματος, η ιλαροτραγική συμβολή του δικαστικού κλητήρα-βασιλιά/ Γιώργου Λιάντου, που εφάρμοσε στην πράξη το ρητό “γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος…”… στην συγκεκριμένη περίπτωση εις βάρος των υπηκόων του…

Ο δημοφιλής συγγραφέας και ηθοποιός Τσιμάρας Τζανάτος (…Δεσποινίς Δυστυχία, Εκκρεμότητα κ.α…) απογείωσε το χαρακτήρα του Βαλέριου, προσδίδοντας του κάτι από τη δική του φινέτσα και ντυμένος μέσα στο απαστράπτον, γαλάζιο σατέν κοστούμι του, ως γνήσιος δανδής κατατρόπωσε τον αντίζηλο του με τη φλόγα του πάθους του, η ένταση της οποίας αψήφησε ακόμη κι αυτά τα ίδια τα…αρθριτικά…

TARTOUFOS MARIANNA VALERIOS 2

Συντετριμμένος μα υπερήφανος ο Βαλέριος του Τσιμάρα Τζάνατου…κερδίζει στο τέλος το κορίτσι…και το κοινό…

Τέλος, το πρωταγωνιστικό δίδυμο Αιμίλιος Χειλάκης / Ταρτούφος & Άλκις Κούρκουλος/ Οργκόν έδωσε μία νέα πνοή στους δημοφιλέστατους χαρακτήρες του Μολιέρου, πλήρως εναρμονισμένη με τη μοντέρνα σκηνοθετική οπτική, με την οποία αντιμετώπισαν το γεμάτο συμβολισμούς κείμενο του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου οι δύο σκηνοθέτες της παράστασης και παράλληλα επέδειξε ένα αξιοθαύμαστο πνεύμα συνεργασίας, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι ο καλύτερος τρόπος για να εξελιχθεί ένας καλλιτέχνης είναι μέσα από τη δουλειά του και μακριά από βεντετισμούς.

Επίσης, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στο γεγονός, ότι δύο άκρως προβεβλημένοι από τα Μ.Μ.Ε. – έντυπα και ηλεκτρονικά –  ηθοποιοί, αντί να αναλώνονται στην επαλήθευση των κλισέ που (…δυστυχώς…) ακολουθούν αυτού του είδους την προβολή, αποφάσισαν να ρισκάρουν, να τσαλακωθούν, να ξεβολευτούν, ποντάροντας στην τέχνη και ξεφεύγοντας για μία ακόμη φορά από γνωστά και μη εξαιρετέα στερεότυπα που μας ταλανίζουν όλους. Μόνο και μόνο για αυτό τους αξίζει ένα ηχηρό και παρατεταμένο…χειροκρότημα…

TARTOUFOS AFISA

Από Τετάρτη έως Κυριακή, στο θέατρο Κιβωτός, ο “ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ ή ΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ” στρέφουν προς εσάς το “λοξό” κάτοπτρο της υποκρισίας, γι’ αυτό καλύτερα πριν μπείτε στην αίθουσα να αφήσετε στην άκρη τα “προσωπεία” σας και να επιστρατεύσετε τις αισθήσεις σας, ώστε να απολαύσετε στο έπακρο αυτά που σας προσφέρονται…και δεν είναι και λίγα…


ΘΕΑΤΡΟ ΚΙΒΩΤΟΣ

Πειραιώς 115, Αθήνα 118 54

Τηλ.:21 0342 7426

Συντελεστές

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης,  Μανώλης Δούνιας
Σκηνικά – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Δάφνη Ηλιοπούλου
Επιμέλεια Κίνησης: Θεμιστοκλής Παυλής
Πρωτότυπη Μουσική – Ηχητικός Σχεδιασμός: Λάμπρος Πηγούνης
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Γραφιστικά- promo video: Πανκ Τανκ
Βοηθός Σκηνοθετών: Δήμητρα Βαμβακάρη
Διεύθυνση Παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη
Οργάνωση παραγωγής: Σωτήρης Μίχας
Προβολή / Επικοινωνία: BrainCo S.A.

Πρωταγωνιστούν: Αιμίλιος Χειλάκης, Άλκις Κούρκουλος, Ράνια Οικονομίδου, Αθηνά Μαξίμου Άγγελος Μπούρας, Γιάννα Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιώργος Λιάντος, Τσιμάρας Τζανάτος, Φραγκίσκη Μουστάκη

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Τετάρτη & Πέμπτη:

18€ (κανονικό), 14€ (φοιτητικό), 10€ (ΑΜΕΑ, άνεργοι)

Παρασκευή:

14€ γενική είσοδος

Σάββατο:

απογευματινή: 14€ γενική είσοδος
βραδυνή: 20€ (κανονικό), 14€ (φοιτητικό), 10€ (ΑΜΕΑ, άνεργοι)

Κυριακή:
20€ (κανονικό), 14€ (φοιτητικό), 10€ (ΑΜΕΑ, άνεργοι)

Προπώληση ηλεκτρονικά μέσω viva.

TARTOUFOS ENARXI

…βγάλτε τις μάσκες…κι ας είναι απόκριες…

 

 

Advertisements