Tags
γράφει & επιμελείται
η Λίλα Παπαπάσχου
συνεργάτης στήλης: Γιώργος Αγγελίδης
Η ομάδα Skrow Theater Group, μετά την «Μπετονένια παραλία» και την “Ιστορία της αυτοθυσίας” επιστρέφει δυναμικά, για να μας παρουσιάσει ένα από τα πιο εμβληματικά δείγματα του γοτθικού μυθιστορήματος του 18oυ αιώνα, τον «Καλόγερο» του Matthew Gregory Lewis (9 July 1775 – 16 May 1818).
Στην σκηνή του Skrow από τις 29 Φεβρουαρίου και κάθε Κυριακή (22:30), Δευτέρα & Τρίτη (21:00), ζωντανεύει η ιστορία του Αμβρόσιου – ενός ηγούμενου του τάγματος των Καπουτσίνων – που νομίζω ότι ταιριάζει απόλυτα με τη σημερινή ημέρα (…καλό μήνα να έχουμε!…) η οποία έχει παραδοσιακά ως επίκεντρο το ψέμα, όπως ακριβώς και ο προαναφερόμενος, κεντρικός ήρωας του έργου του Lewis, που ζει και υπάρχει μέσα σε/από αυτό.
Παρόλο που το γοτθικό παραμύθι του Βρετανού συγγραφέα μιλά για το τέλος των ψευδαισθήσεων, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, κατάφερε να δημιουργήσει, με τον τρόπο που χειρίστηκε σκηνοθετικά το καυστικότατο και συνάμα βαθιά φιλοσοφικό κείμενο του Lewis (…δραματουργία Ελένη Τριανταφυλλοπούλου…) την υποβλητικότατη σκηνική ψευδαίσθηση, ότι βρισκόμαστε πράγματι στην Ισπανία της Ιεράς Εξέτασης και κινδυνεύουμε κι εμείς ανά πάσα στιγμή, να πέσουμε θύματα της “μεταφυσικής” γοητείας του καλόγερου Αμβρόσιου, ο οποίος θριαμβεύει ως το απόλυτο “θρησκευτικό είδωλο” της εποχής του, χωρίς φυσικά το ποίμνιό του να γνωρίζει το σκοτεινό παρασκήνιο του έκλυτου βίου του.

Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου ως Αμβρόσιος προσπαθεί να αντισταθεί στον Πειρασμό που βρήκε την ιδανική ενσάρκωση του στο πρόσωπο της Κατερίνας Μαυρογεώργη
Φαντάσματα, στοιχειωμένα μαυσωλεία, εξαφανίσεις προσώπων, μαγικά φίλτρα, όνειρα που θυμίζουν εφιάλτες, καταραμένοι έρωτες, ανίερα πάθη, απελπισμένοι εραστές, υγρές, μελαγχολικές αυλές, φασματικοί πύργοι, ζοφερές προοπτικές, μοναστήρια όπου κατοικεί το Κακό, ψίθυροι και τρεμάμενες σκιές, πανέμορφες ηρωίδες που ακροβατούν στα όρια της τρέλας, δαιμονικοί χαρακτήρες που πουλάνε την ψυχή τους στον Εωσφόρο, μυστικές συνευρέσεις, υποκρισία, μισαλλοδοξία, τρέλα, ποίηση … όλα τούτα τα επαίσχυντα και ταυτόχρονα “σαγηνευτικά” συνυπάρχουν – απρόσμενα – αρμονικά στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, δημιουργώντας ένα αποκρουστικά σκληρό και νοσηρά ελκυστικό θεατρικό τοπίο, που σε κάνει να γυρνάς το βλέμμα με αποτροπιασμό, ενώ την ίδια στιγμή προσπαθείς να μη χάσεις ούτε στιγμή απ΄όσα φοβερά και τρομερά διαδραματίζονται άνω, επί και υπό σκηνής.
Γιατί ο κόσμος του Καλόγερου, έτσι όπως τον οραματίστηκε και εντέλει τον αποτύπωσε σκηνικά ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης, έχει πολλά επίπεδα και άλλες τόσες καλά κρυμμένες”καταπακτές”. Όλοι οι χαρακτήρες που ζουν και κινούνται εντός του πλαισίου του, ανεβοκατεβαίνουν με ευκολία από τον ουρανό στα έγκατα της γης και τούμπαλιν, πληρώνοντας κάθε φορά το ανάλογο τίμημα (…ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης υπογράφει το εμπνευσμένο σκηνικό και τα υποβλητικά κοστούμια…)

Όψεις & Κατόψεις ενός κόσμου κάθε άλλο παρά “αγγελικά” πλασμένου…
Αν και όλοι οι ηθοποιοί, μέλη της ομάδας Skrow Theater Group, που συμμετείχαν στην παράσταση: Μαρία Φιλίνη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Σεραφείφ Ράδης και Νίκος Μαραμαθάς (..εξαιρώ προς το παρόν τον Βασίλη Μαυρογεωργίου με σκοπό να τον εξαίρω αργότερα…) απέδωσαν ικανοποιητικά τη ζοφερή ατμόσφαιρα και το υφέρπον άλγος για την αναπόφευτκη ροπή του ανθρώπου προς τη φαυλότητα, που κυριαρχεί στο γοτθικό παραμύθι του Lewis, καθώς και την εσωτερική ένταση που απαιτούσαν οι πολλαπλοί και πιο συγκεκριμένοι ρόλοι τους, έχω την αίσθηση ότι οι εντυπωσιακά ταλαντούχες Κατερίνα Μαυρογεώργη & Μαρία Φιλίνη (…η Αγνή της μας συγκίνησε βαθιά…) υπερίσχυσαν υποκριτικά σε σχέση με τους δύο συμπαθείς συμπρωταγωνιστές τους, χωρίς παρόλα αυτά να επηρεαστεί στο ελάχιστο το συνολικό αποτέλεσμα, το οποίο ήταν κάτι παραπάνω από άρτιο και ικανοποιητικό.
Κρατώντας για τον εαυτό του τον δισυπόστατο και αμφίσημο ρόλο του Αμβρόσιου, που ένω κάνει υπεράνθρωπες προσπάθειες να αντισταθεί στον Πειρασμό, βυθίζεται ολόκληρος στην ακολασία, σταδιακά μεν αλλά αμετάκλητα, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου μας επιφύλαξε άλλη μία αφοπλιστικά λιτή και συνάμα μεγαλειώδη ερμηνεία (…όπως έκανε και στα πρόσφατα Η ΛΙΛΑ ΛΕΕΙ και ΜΠΙΛ & ΛΟΥ…) που θεωρώ (…εντελώς υποκειμενικά μεν αλλά αμετάκλητα…) ότι πλέον τον κατατάσσει επίσημα στους καλύτερους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς.

Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου ως “άγιος άνθρωπος” και κατά συρροήν αμαρτωλός…
Μεστός, ουσιαστικός, γοητευτικός, με πλήρη αίσθηση του μέτρου, πότε σίγουρος για τον εαυτό του και άλλοτε αποπροσανατολισμένος και έρμαιο των παθών του, ο ήρωας που στην πορεία γίνεται αντί-ήρωας και αντικείμενο χλευασμού των πρώην πιστών του, για να ξαναγίνει στο τέλος (…απ’ τους ίδιους ανθρώπους που αρχικά τον καταδίκασαν στα φρικτότερα μαρτύρια…) το απόλυτο “θρησκευτικό είδωλο” που γνωρίσαμε στην αρχή της παράστασης, ο δημοφιλής ηθοποιός κατάφερε να κερδίσει τη συμπάθεια και την κατανόηση του κοινού υποδυόμενος έναν κατά βάση αρνητικό χαρακτήρα. Το γεγονός αυτό συνιστά από μόνο του τεράστια επιτυχία.
Ταυτόχρονα, μέσα από τη συγκεκριμένη υποκριτική προσέγγιση του καλόγερου Αμβρόσιου, τον οποίο δημιούργησε η φαντασία του συγγραφέα Matthew Gregory Lewis και συστήθηκε για πρώτη φορά στο αναγνωστικό κοινό το 1796, ο ευφυής δημιουργός κλείνει το μάτι στους θεατές υπενθυμίζοντάς τους, πως όλοι μας κουβαλάμε έναν Αμβρόσιο μέσα μας και είναι στο χέρι μας κάθε φορά (…είναι άραγε;…) ποια από τις δύο φύσεις μας – το”καλό” ή το “κακό” – θα αφήσουμε να υπερισχύσει και να βγει στην επιφάνεια.
Έχω δηλώσει πολλές φορές και μάλιστα στο πρόσφατο παρελθόν, ότι αγαπώ το θέατρο που πρεσβεύει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου και η ομάδα Skrow Theater Group, γιατί συνδυάζει πολλές και διαφορετικές ποιότητες που συνυπάρχουν με επιτυχία, ενώ παράλληλα διακρίνω πάντα στις παραγωγές του μία διάθεση “υγιούς” πειραματισμού, η οποία με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη και τη θεωρώ απαραίτητη σε κάθε μορφή Τέχνης.
“Ο Καλόγερος” έτσι όπως παρουσιάζεται κάθε Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο SKROW, μας αφορά όλους όσο άγιοι ή αμαρτωλοί κι αν αισθανόμαστε, γιατί μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων και την αρχή της οδυνηρής – αλλά και απελευθερωτικής – συνειδητοποίησης πως …“το μεν πνεύμα πρόθυμον η δε σαρξ ασθενής”… η οποία με τη σειρά της μπορεί να μας οδηγήσει σε μία κοινωνία περισσότερο ανεκτική και κατ’ επέκταση πολύ πιο ανθρώπινη…

Ο Καλόγερος στο δικό μας σήμερα…
Ο Καλόγερος του Μatthew Gregory Lewis
σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου
από την ομάδα Skrow Theater Group
29.02.2016 – 26.04.2016
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Δραματουργία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά / Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Σορώτος
Φωτισμοί: Mελίνα Μάσχα
Βοηθός σκηνοθέτη: Eριφύλη Στεφανίδου
Bίντεοφωτογραφίες:
Γιάννης Καραμπάτσος
Παίζουν:
Μαρία Φιλίνη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Σεραφείμ Ράδης, Νίκος Μαραμαθάς, Βασίλης Μαυρογεωργίου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Πρεμιέρα: Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου 2016, στις 21:00
Παραστάσεις: Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016 έως Τρίτη 26 Απριλίου 2016
Ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Κάθε Kυριακή στις 22:30 και Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00
Διάρκεια: 120 λεπτά
Εισιτήριο: 12 € γενική είσοδος, 8 € φοιτητικό & ανέργων 5 € ΑΜΕΑ & ατέλεια
Διεύθυνση: Αρχελάου 5, Παγκράτι
Τηλέφωνο και ώρες κρατήσεων: 210 7235 842 (ώρες 11:00 π.μ. 14:00 μ.μ. και 17:00 μ.μ. 20:30 μ.μ.)
press@skrowtheater.com
http://www.skrowtheater.com
https://www.facebook.com/skrowtheater
https://twitter.com/skrowtheater
https://www.instagram.com/skrowtheater