Tags

%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%b1


γράφει και επιμελείται η Λίλα Παπαπάσχου

14608686_10208465026476586_4458234053259109205_o


ALTERA PARS συνέχεια…με την “ΑΓΓΕΛΑ” του Γιώργου Σεβαστίκογλου (ένα από τα πιο αγαπημένα μου έργα ήδη από τα χρόνια της Δραματικής Σχολής) να μπαίνει δυναμικά στο θεατρικό τοπίο πιο επίκαιρο από ποτέ, φωτογραφίζοντας με τον πιο γλαφυρά ποιητικό τρόπο, έννοιες όπως αυτές της ανελευθερίας, της υποδούλωσης των αδυνάτων από τους εκάστοτε ισχυρούς, της νεανικής ορμής που αψηφά ακόμη κι αυτόν τον ίδιο το θάνατο, των χαμένων ονείρων, της ταξικής πάλης και φυσικά του έρωτα, παθιασμένου και κατ’επέκταση αυτοκαταστροφικού, που σαρώνει τα παντα στο πέρασμά του.

Χάρη στο προσωπικό όραμα του Πέτρου Νάκου, που υπογράφει την σκηνοθεσία της παράστασης, αλλά και της Μίνας Χειμώνα που χρόνια τώρα αγωνίζεται για τη διαφύλαξη της ποιότητας του ρεπερτορίου του ALTERA PARS, καθώς και για την ανάδειξη του νέου Ελληνικού έργου, είχα την χαρά να παρακολουθήσω την Κυριακή 20/11/2016 μία από τις ωραιότερες παραστάσεις που έχω δει ποτέ στη ζωή μου (εδώ και στο Εξωτερικό).

Ένας υπέροχος θίασος, εντυπωσιακά ταλαντούχων ηθοποιών, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Πέτρου Νάκου, που στην προκειμένη περίπτωση κρατά και το ρόλο του Λάμπρου (και μάλιστα με αξιοσημείωτα αποτελέσματα στα οποία θα αναφερθούμε διεξοδικότερα παρακάτω) έβαλε το άκρως προσηλωμένο κοινό (δεν ακούστηκε ούτε ψίθυρος καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης) από το πρώτο λεπτό της “Αγγέλας”, σ’ αυτόν τον ζοφερά γοητευτικό κόσμο που δημιούργησε ο Γιώργος Σεβαστίκογλου για να πει τόσα πολλά και για τόσους πολλούς. Πόσες ζωές! Χαμένες στον ωκεανό της ανέχειας και της κοινωνικής απαξίωσης.    

%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%b1-2

“ΑΓΓΕΛΑ”, ένα αξέχαστο θεατρικό ταξίδι

Ανάμεσα σε απλωμένα ασπρόρουχα, παραλιακά καφενεδάκια, παρακμιακά χαμαιτυπεία και επικίνδυνες ταράτσες, οι εσώκλειστες υπηρέτριες του Γ. Σεβαστίκογλου και όλα τα πρόσωπα με τα οποία εμπλέκονται, γράφουν τη δική τους σελίδα στο παρασκήνιο της ιστορίας, συγκινώντας με τα πάθη τους, τα οποία χωρίς αμφιβολία ανάγονται στο δικό μας σήμερα, αφορώντας  όλες τις σύγχρονες “οικιακές βοηθούς” ασχέτως χώρας προέλευσης, που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά τον κοινωνικό ρατσισμό και τις προσβολές των φαινομενικά καθωσπρέπει, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις είναι τόσο φτωχοί, που το μόνο που διαθέτουν είναι χρήματα.

Ένα κορίτσι δεκαεπτά-δεκαοκτώ χρονών, η Τασία, αυτοκτονεί (;) πέφτοντας από την ταράτσα. Γκρεμίζεται και ερήμην του απειλεί να γκρεμίσει ένα γερά θεμελιωμένο οικοδόμημα διαστρωματικής ανομίας και διαφθοράς. Ένα άλλο κορίτσι της ίδιας ηλικίας, η Αγγέλα – ορφανό και “στιγματισμένο”, έρχεται από την επαρχία για να πάρει τη θέση της στο σπίτι που δούλευε ως υπηρέτρια.  Βίοι παράλληλοι και με κοινούς παρανομαστές για τα δύο κορίτσια, που το καθένα με τον δικό του τρόπο προσπάθησε να “αντισταθεί”.

Όλοι οι ηθοποιοί ανεξαιρέτως υπηρέτησαν με απόλυτη συνέπεια και εκπληκτικές σκηνικές στιγμές (ατομικά και ομαδικά) την σκηνοθετική γραμμή του Πέτρου Νάκου, κινούμενοι με άνεση και φυσικότητα στον εμπευσμένο και γεμάτο έξυπνα ευρήματα σκηνικό χώρο που δημιούργησε ο ίδιος επιμελούμενος και τα σκηνικά της παράστασης με τη βοήθεια του Σάββα Πασχαλίδη (πολλά μπράβο και στους δύο).

Ο αξιόλογος ηθοποιός και σκηνοθέτης δεν προσπάθησε να μας παρουσίασει μια αναχρονιστική ηθογραφία, ηθικολογώντας ή κουνώντας το δάχτυλο στην κακούργα την κοινωνία, αλλά αντίθετα δημιούργησε, χρησιμοποιώντας ως δραματουργικό καμβά το έργο του Σεβαστικόγλου, ένα πραγματικό έργο τέχνης με σάρκα και οστά.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η εν λόγω παράσταση παίζεται με διπλή διανομή. Αυτό σημαίνει πως κάποιοι ρόλοι ερμηνεύονται εναλλάξ από δύο ηθοποιούς ή αντίστοιχα ότι κάποιοι ηθοποιοί ερμηνεύουν πάνω από έναν ρόλους. Θα πρέπει επίσης να διευκρινιστεί, ότι το παρόν αφιέρωμα αφορά την πρώτη διανομή του έργου, που έχει ως εξής (αναφέρονται όλοι οι ρόλοι): Αγγέλα/Αγγελική Κοντού, Λάμπρος/Πέτρος Νάκος, Άννα/Αργυρώ Τσιρίτα, Γεωργία/Έλενα Καστανά, Φανή/Μελανία Μπαλτσίδου, Στράτος/Δημήτρης Βουτσής, Νέρα/Κυριακή Στούρου, Μένιος/Γιάννης Ζέρβας, κα. Παπά/Αργυρώ Τσιρίτα, Γκαρσόνι/Δημήτρης Βουτσής. 

%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%b1-4

Ένας πολυμελής θίασος ταλαντούχων ηθοποιών “φωτίζει” την σκηνή του ALTERA PARS

Η Αργυρώ Τσιρίτα ως Άννα έπεισε απόλυτα ως η έμπειρη και πλέον κυνική, παλαίμαχη υπηρέτρια, που κατά κάποιον τρόπο συγκρατεί, προστατεύει και νουθετεί τις υπόλοιπες, παρόλο που και η ίδια χρειάζεται κάποιον να της σταθεί, άσχετα αν δεν το παραδέχεται ποτέ. Γνωρίζοντας πολύ περισσότερα για το “έγκλημα” απ’όσα είναι διατεθειμένη να φανερώσει, στο τέλος έρχεται κι εκείνη αντιμέτωπη με τα δικά της “εγκλήματα”, κατασκευασμένα ή μη.

Η Κυριακή Στούρου έλαμψε ως η αφελής, φιλόδοξη Νέρα, που ορμώμενη από τη λαχτάρα της να γίνει σταρ του σινεμά, αφήνεται έρμαιο στις “ορέξεις” του Στράτου και της παρέας του, που ουδέποτε την προόριζαν για κάτι περισσότερο από αυτό που ήδη την θεωρούν. Ένα μέσο εύκολου και άμεσου πλουτισμού, που μόνο συγκεκριμένα “εμπόρια” είναι ικανά να προσφέρουν. Το άστρο της νεαρής και όμορφης κοπέλας αρχίζει σταδιακά να σβήνει, ώσπου να χαθεί τελείως από τον ουρανό των ονείρων της. 

Σαρωτική ήταν η Φανή της Μελανίας Μπαλτσίδου, που μετατράπηκε με τρόπο πραγματικά αξιοθαύμαστο από ένα γελαστό, χαριτωμένο και χωρατατζίδικο θηλυκό, που δεν διστάζει να πει την αλήθεια δυνατά, σε έναν κόσμο που έμαθε να ζει στη σιωπή και το σκοτάδι, σε μία χολωμένη γυναίκα που κατηγορεί τους πάντες και τα πάντα για τη δική της κακή τύχη, που την άφησε όπως χαρακτηριστικά λέει…”αδειανό σακί”. 

Πραγματική αποκάλυψη ήταν η εξαιρετικά ταλαντούχα Έλενα Καστανά (ένιωσα πολύ περήφανη που έχουμε τελειώσει την ίδια σχολή) στο ρόλο της στυγνής Γεωργίας, που δεν διστάζει να “πουλήσει” για να μην “πουληθεί”, παραμένοντας παρόλη την ψυχολογική και σωματική βία, τις συνεχείς απιστίες και όλα τα άλλα δεινά στα οποία την υποβάλλει ο Στράτος, δέσμια του παράφορου έρωτά της γι΄αυτόν που την κάνει πότε να εθελοτυφλεί πιστεύοντας, ότι θα μπορούσε να έχει μία φυσιολογική σχέση μαζί του και πότε να ξεσπά με βία, απέναντι σε κάθε πιθανή αντίζηλο, με πρώτη και καλύτερη την Αγγέλα. Εγκλωβισμένη κι εκείνη στα στεγανά της κοινωνικής θέσης και του φύλου της, προσπαθεί να κάνει το σωστό έστω και όψιμα, μα το αμαρτωλό σαρκίο της δεν την αφήνει. 

Η Αγγέλα της Αγγελίκης Κοντού, ήταν αθώα, αξιοπρεπής και περήφανη στην αρχή, διατηρώντας και στη συνέχεια αυτά τα χαρακτηριστικά μέσα όμως από μία αλλιώτικη ωριμότητα, που έρχεται μόνο όταν μία γυναίκα γνωρίζει τον έρωτα. Το ανυποψίαστο κορίτσι εισέρχεται σε έναν καινούργιο, πελώριο και απειλητικό κόσμο, γεμάτο κακούς λύκους, δράκους, κακιές μάγισσες και το φάντασμα της Τασίας να κρέμεται πάνω από το κεφάλι της, για να συναντήσει στο πρόσωπο του Λάμπρου, τον δικό της πρίγκιπα του παραμυθιού, που κουβαλάει, όπως κι εκείνη, το στίγμα της ατίμωσης. Η μεν Αγγέλα πληρώνει τα σπασμένα του “κομμουνιστή” αδελφού της, ο δε Λάμπρος καλείται να καθαρίσει το όνομα της αδερφής του, έστω και μετά θάνατον, βγάζοντας από πάνω της τη ρετσινιά της “πόρνης” και ανακαλύπτοντας ποιος κρύβεται πίσω από την ύποπτη αυτοκτονία της.

Περνώντας στους κυρίους του θιάσου, ο Γιάννης Ζέρβας υποδύθηκε με σοβαρότητα και την πρέπουσα αίσθηση καθήκοντος το ρόλο του ένστολου συζύγου της Φανής, που σκαλίζοντας σε ξένο – και γεμάτο ακαθαρσίες – χωράφι, λερώνεται και ο ίδιος, καταλήγοντας “σκυλοσόκακο” και προσπαθώντας να επιβιώσει, ανεχόμενος τις προσβολές και την καθημερινή υποτίμηση της γυναίκας του, που μεταξύ άλλων τον κατηγορεί ως συνένοχο στο φόνο εξ’αμελείας του “γιούλη” της. 

Αμείλικτος, κάτω από τη γλοιώδη μάσκα της ευπρέπειας, ο Στράτος του Δημήτρη Βουτσή, o ο οποίος υποδύθηκε με επιτυχία το μάτσο αρσενικό, που όπως λέει και η Γεωργία “κάνει τον μάγκα στις ποδιές”, αλλά όταν έρθει η ώρα να βρεθεί αντιμέτωπος με έναν πραγματικά ισάξιο αντίπαλο, επιλέγει να λειτουργήσει ύπουλα, χτυπώντας άνανδρα και πισώπλατα. Αμετανόητος μέχρι το τέλος, υπερασπίζεται με κάθε τρόπο – και κόστος – τον υπόκοσμο στον οποίο ανήκει, συμπαρασύροντάς μαζί του τα όνειρα ενός νεαρού ζευγαριού, στο οποίο η τύχη χαμογέλασε στιγμιαία, μα η μοίρα έμελλε να γράψει τον αιματοβαμμένο της επίλογο.

Τέλος στο ρόλο του Λάμπρου, ο Πέτρος Νάκος απέδειξε πως αν και ασύλληπτα δύσκολο να επιτευχθεί, ειδικά όταν καλείσαι να φέρεις και τα δύο εις πέρας στην ίδια παράσταση, είναι τελικά εφικτό να είσαι σπουδαίος σκηνοθέτης και ταυτόχρονα εξαιρετικός ηθοποιός. Εναρμονισμένος απόλυτα με την ομάδα των ηθοποιών του και χωρίς ίχνος αυταρέσκειας, προσέδωσε στον Λάμπρο όλη την παλληκαριά, το σθένος, την τρυφερότητα, το πάθος και την ασίγαστη λαχτάρα για ζωή που χαρακτηρίζει κάθε νέο άνθρωπο. Η χημεία του με την Αγγελική Κοντού ήταν αδιαμφισβήτητη, χαρίζοντας στους θεατές της παράστασης ρίγη συγκίνησης και σκορπώντας μία γλυκιά θαλπωρή, σαν από άλλη εποχή φερμένη.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει και στην Ελένη Λομβάρδου που υπογράφει την ατμοσφαρική και άκρως ταιριαστή με το ύφος του έργου, πρωτότυπη μουσική της παράστασης, αλλά και στην Ελβίρα Μπαρτζώκα που επιμεληθηκε την κίνηση.

14884589_733690083444858_6902289633760018446_o

Μία εναλλακτική “Ιουλιέτα” και ένας εξίσου ανατρεπτικός “Ρωμαίος”…

Αν και δεν το συνηθίζω, για λόγους προσωπικούς και δεοντολογίας, σας συστήνω ανεπιφύλαχτα να δείτε την “Αγγέλα” του Σεβαστίκογλου, έτσι όπως μας την ξανασυστήνει ο Πέτρος Νάκος και οι αξιόλογοι συνεργάτες του, κάθε Πέμπτη, Σάββατο και Κυριακή, στις 21.15, στο ALTERA PARS. Με την πρώτη ή τη δεύτερη διανομή η ουσία παραμένει η ίδια…η “ΑΓΓΕΛΑ” ήρθε για να μείνει!


Συντελεστές της παράστασης: 

Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος 
Σκηνικά: Altera Pars
Σκηνογραφική επιμέλεια-Κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης 
Φωτισμοί: Πέτρος Νάκος- Γιάννης Ζέρβας 
Πρωτότυπη μουσική της παράστασης: Ελένη Λομβάρδου 
Επιμέλεια Κίνησης: Ελβίρα Μπαρτζώκα 
Φωτογραφίες παράστασης : εργαστήρι φωτογραφίας “Φωτο-γραφές” 
Promo video παράστασης : Αντώνης Βαλληνδράς. Πέγκυ Ζούτη 

Διανομή: 

Αγγέλα: Αγγελική Κοντού 
Λάμπρος: Πέτρος Νάκος 
Άννα: Αργυρώ Τσιρίτα 
Γεωργία( σε διπλή διανομή): Έλενα Καστανά / Ειρήνη Τσιριγώτη 
Φανή(σε διπλή διανομή): Μελανία Μπαλτσίδου / Σταυρούλα Μελισσάνθη Μάκρα 
Στράτος(σε διπλή διανομή): Δημήτρης Βουτσής/Γιώργης Βασιλόπουλος 
Νέρα: Κυριακή Στούρου 
Μένιος: Γιάννης Ζέρβας 
Κα Παπά: Αργυρώ Τσιρίτα 
Γκαρσόνι: Δημήτρης Βουτσής / Γιώργης Βασιλόπουλος 

Τηλ.Επικοινωνίας : 210 34 10 011
E-mail: altera_pars@yahoo.gr 

Έναρξη: 17 Νοεμβρίου 2016

Παραστάσεις: Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή : 21.15

Τιμές εισιτηρίων: 15ευρώ Κανονικό -12ευρώ Φοιτητικό – 8ευρώ(Ομαδικό/Άνεργοι/Α.Μ.Ε.Α)

“Αγγέλα”

Κοινωνικό του Γ. Σεβαστίκογλου
Διαρκεια : 100 ‘

 Altera Pars
logo-altera-pars

On mapΜ. Αλεξάνδρου 123,Κεραμεικός
Τηλ : 2103410011
Παραστάσεις :
Πληροφορίες : Βραδ.: Πέμ., Σάβ., Κυρ. 9.15 μ.μ.
Τιμη : € 15, 12, 8.

https://www.facebook.com/aggelaalterapars/?fref=ts

https://www.facebook.com/alteraparstheater/?fref=ts

 

Advertisements